(Bron: KVK onderzoek)
Ondernemers geven aan dat zorgen over het inkomen de belangrijkste reden van twijfel is geweest (33%), gevolgd door het vinden van werk op de lange termijn (21%) en ingewikkelde zaken rondom belastingen en wetgeving (16%) en het werven van klanten en opdrachten (16%).
KVK adviseur Jessica van El herkent de twijfels van ondernemers: “Als je vanuit loondienst als ondernemer gaat werken, geef je de zekerheid van een vast inkomen op. Voor starters is dit spannend, omdat alle vaste lasten gewoon doorlopen. Startende ondernemers vinden het daarnaast vaak lastig om klanten te vinden. In het begin hebben ze er een aantal, maar het opbouwen van een vast klantenbestand is een ander verhaal.”
Van El merkt in de praktijk dat de redenen om te twijfelen vaak onterecht zijn geweest. "Ondernemers zien vaak op tegen belastingzaken. Ze zijn bang dat ze iets fout doen, waardoor ze problemen kunnen krijgen met de Belastingdienst. Hebben ze die eerste aangifte eenmaal gedaan, dan blijkt het meestal enorm mee te vallen. Ook kun je er altijd voor kiezen om het administratieve gedeelte uit handen te geven aan bijvoorbeeld een boekhouder," aldus Van El.
Ondernemers geven in het door KVK uitgevoerde onderzoek ook aan belangrijke voordelen van ondernemerschap te zien. Zo bleek voor 59% van de ondernemers het feit dat je eigen baas bent en zelf beslissingen kunt nemen een belangrijke reden te zijn geweest om als ondernemer te starten. Ook de vrijheid die het ondernemerschap met zich meebrengt en het doen van leuk, interessant en belangrijk werk, werden beiden door 41% van de ondernemers als belangrijk voordeel genoemd. “Voor vrouwelijke ondernemers (8%) is het combineren van werk en privé meer doorslaggevend om voor het ondernemerschap te gaan dan voor mannen (1%). Vrouwen vinden flexibiliteit in combinatie met een gezin prettig zoals bijvoorbeeld het tijdig kunnen brengen en halen van de kinderen,” aldus Van El.
Uit het KVK onderzoek onder bijna duizend ondernemers kwamen ook veel tips voor startende ondernemers naar voren. 'Goed de markt verkennen', 'maak een (onderbouwd) plan' en 'ga vooral met andere ondernemers in gesprek', werden genoemd. Volgens Van El is gezonde spanning altijd goed, evenals het bespreken van je twijfels. "Vraag bijvoorbeeld hoe anderen het aanpakken en schrijf een ondernemingsplan. Maak ook gebruik van je eigen netwerk of bepaalde ondernemersnetwerken. Daar haal je ontzettend veel kennis en ervaring op.”
Uit cijfers van KVK uit juli 2022 blijkt dat ondernemen nog altijd populair is. Zo kende de maand juli 9.593 stoppers tegenover maar liefst 20.796 starters. Een toename van 2,8% ten opzichte van een jaar eerder in dezelfde maand.
Op 17 augustus 2022, de officiële dag van Sint-Juttemis, lanceert KVK de Dromen campagne die geheel in het teken staat van mensen die dromen van een eigen bedrijf, maar de daadwerkelijke stap nog niet hebben gezet. Met deze campagne wil KVK de zogeheten ‘dromers’ net even dat duwtje in de rug geven om te beslissen wel of níet voor het ondernemerschap te gaan. Voor meer informatie: Dromen van een eigen bedrijf.