Een ogenblik geduld a.u.b.

Nieuws

Latest news

  • -

    Ondernemersvertrouwen blijft negatief ondanks lichte stijging

    Het ondernemersvertrouwen, de stemmingsindicator van het Nederlandse bedrijfsleven, is voor het negende kwartaal negatief en komt aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 uit op -7,7. Dit is lager dan het gemiddelde van de reeks (-4,0), maar een stijging ten opzichte van een kwartaal eerder, toen de indicator uitkwam op -10,1.
  • -

    Gratis online workshop ‘Leren werken met KVK Regiodata’ op 4 april

    Ben je werkzaam bij de afdeling Economische zaken van een gemeente of een samenwerkingsverband van gemeenten? Wil je meer met economische data gaan werken en eenvoudig de feiten en cijfers voor jouw gemeente en regio op een rij zetten?

  • -

    2023 omslagjaar in ondernemerschap, economie koelt af

    In 2023 waren er ruim 276.000 startende ondernemingen, nog maar 2% meer dan in het jaar ervoor. Het aantal ondernemingen dat stopte is fors toegenomen, met bijna 147.500 zijn dit er 8% meer dan in 2022. Dit signaleert de Kamer van Koophandel (KVK) in het KVK Jaarrapport Bedrijvendynamiek 2023.
  • -

    Zzp’ers en klein mkb steeds positiever

    Het gaat over het algemeen steeds beter met ondernemers. Gevraagd naar hoe het bedrijf ervoor staat, geven ze gemiddeld een 7,5 als rapportcijfer. Dat is een significante stijging ten opzichte van 2022, toen het gemiddelde een 7,2 was. Vooral de sectoren zakelijke dienstverlening en detailhandel zijn positiever.
  • -

    Aantal hoefsmeden in Nederland stabiel, beroepsgroep vreest voor kwaliteit

    Het aantal hoefsmeden dat staat ingeschreven in het Handelsregister is stabiel te noemen: over de afgelopen vijf jaar is slechts een lichte stijging te zien, van 613 naar 639, een toename van 4%. Veruit de meeste zijn te vinden in Noord-Brabant, gevolgd door Gelderland. Dit blijkt uit cijfers van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK).
  • -

    Trendbreuk in bedrijvendynamiek

    In het derde kwartaal van dit jaar waren er ruim 64.000 startende ondernemingen, dat is 3% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal ondernemingen dat stopte is daarentegen toegenomen, met ruim 29.000 zijn dit er 6,9% meer dan in Q3 van 2022. Opvallend is dat de afname van het aantal starters in alle leeftijdsklassen te zien is, behalve in de groep 60+. Dit signaleert de Kamer van Koophandel (KVK) in het KVK Trendrapport Q3 2023.

  • -

    Groeiende zoektocht naar perfecte plaatje

    Het totaal aantal fotografen is de afgelopen vijf jaar flink toegenomen. In 2018 stonden ruim 31.000 fotografen ingeschreven bij KVK. Begin 2023 zijn het er al meer dan 42.000. Een toename van 34% die volgens Suzanne Henning, directeur van Dutch Photographers, met name toegeschreven kan worden aan de groei van de digitale wereld. “Met beeld kan informatie immers sneller doorgegeven worden dan met geschreven tekst”.

     

  • -

    Sterkste toename starters buiten de Randstad

    KVK Trendrapport Q2 2023: Buiten de Randstad sterkste toename van startende bedrijven: Groningen, Drenthe, Zeeland en Limburg laten inhaalslag zien.
  • -

    Beveiligingsbranche groeit sterk

    Het aantal beveiligingsbedrijven is de afgelopen vijf jaar flink toegenomen. In 2018 stonden er bijna 3.800 beveiligingsbedrijven ingeschreven bij KVK. Begin 2023 zijn het er ruim 10.000. Een toename van 167%, die met name toegeschreven kan worden aan het grote aantal zzp’ers in de branche. Marianna Clarijs, algemeen secretaris van Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging (SFPB), ziet ondanks deze groei toch ook problemen. Ze noemt het 'armoede van de toekomst'. “Er wordt te weinig nagedacht over sociale zekerheid, denk aan arbeidsongeschiktheid en pensioen.”
  • -

    Winkelstraat het laatste decennium veranderd

    In tien jaar veranderde de winkelstraat enorm. Speelgoedwinkels, platen- of cd-winkels en ook kleding- en schoenenwinkels namen af. In de plaats daarvan zien we steeds meer foodwinkels gespecialiseerd in bijvoorbeeld kaas of koffie in het straatbeeld verschijnen. Ook het aantal winkels in tweedehands kleding kent een ongekende groei.
  • -

    Bouw voor veel vrouwen een onontgonnen terrein

    Van het totaal aantal ondernemers in Nederland is 37,3% vrouw, veel van hen zijn werkzaam in de zakelijke dienstverlening, zorg, onderwijs, creatieve beroepen en marketing en communicatie. In de beroepen waar we traditioneel veel mannen in zien blijft de opkomst van vrouwelijk ondernemers nog achter. En dat is jammer, want veel beroepen zijn prima geschikt voor vrouwen maar wellicht maakt onbekend ook onbemind. Voor deze DataDinsdag keken we naar het aantal vrouwen in de bouw.
  • -

    Explosieve groei aantal nagelstylisten

    Het aantal nagelstylisten is de afgelopen vijf jaar flink toegenomen. In 2018 stonden er ruim 7.830 nagelstylisten ingeschreven bij KVK. Begin 2023 zijn het er bijna 11.300. Een toename van 44%. Marijn Baijer, eigenaar van nagelsalon De Lakster in Oud-Beijerland, ziet dat de invloed van social media groot is. "Er komen daar tal van mooie voorbeelden voorbij en iedereen wil er verzorgd uitzien met mooie nagels, passend bij je look."
  • -

    Je bent nooit te oud om te ondernemen

    Het aantal ondernemers op leeftijd is de afgelopen vijf jaar flink toegenomen. In 2018 stonden er ruim 135.000 ondernemers van 65 jaar en ouder ingeschreven bij KVK. Begin 2023 zijn het er bijna 193.000. Een toename van 42%. KVK-adviseur Angèle Magré, weet dat een deel van de 65 plussers zich nog te jong voelt om te stoppen met werken. Daarnaast hebben zij nog veel te bieden binnen bedrijven: “Ze zijn gemotiveerd, loyaal en betrouwbaar.”
  • -

    Blijvende groei aantal bedrijven in 2022

    In 2022 groeide opnieuw het aantal bedrijven in Nederland. Van bijna 2,2 miljoen bedrijven op 1 januari 2022 naar ruim 2,3 miljoen bedrijven op 31 december. Dat is een groei van 5,7% procent. Het overgrote deel van deze groei komt op het conto van zzp’ers.
  • -

    Ondernemer blijft positief ondanks problemen

    Ondanks de opeenstapeling van maatschappelijke factoren die het ondernemerschap lastig maken blijft de gemiddelde ondernemer positief. In een groot opgezet onderzoek van KVK onder ruim 1500 ondernemers blijkt de ondernemer zijn bedrijf net als vorig jaar te waarderen met gemiddeld cijfer van 7,2. Het eigen welbevinden werd dit jaar iets hoger gewaardeerd, een 7,5 ten opzicht van een 7,2 in 2021. Dit blijkt uit het KVK onderzoek Ondernemen 2022.
  • -

    Jonge ondernemer groeit uit kinderschoenen

    Het aantal jonge ondernemers is de afgelopen vijf jaar flink toegenomen. In 2017 stonden er bijna 19.000 ondernemers tot en met 21 jaar ingeschreven bij KVK. In 2022 zijn het er al ruim 50.000. Een toename van 173%. KVK-adviseur Gerdine Annaars, expert op het gebied van jong ondernemen, verwacht dat deze groei nog wel even doorgaat. “Inspirerende succesverhalen op social media zijn voor jongeren een belangrijke reden om voor zichzelf te beginnen: ‘Wat zij kunnen, kan ik ook’.”
  • -

    Ondernemer worden om zelf te beslissen

    Ruim 4 miljoen Nederlanders dromen er wel eens van om voor zichzelf te beginnen. Toch begint lang niet iedereen met zo’n droom een eigen bedrijf. Uit KVK-onderzoek, uitgevoerd onder 993 ondernemers, blijkt dat 3 op de 10 ondernemers maar liefst 3 jaar of langer heeft getwijfeld. Een aantal wacht zelfs tot Sint-Juttemis (vandaag). Zzp’ers denken over het algemeen minder lang na over het starten van een eigen onderneming dan mkb’ers, blijkt uit het onderzoek.
  • -

    Populariteit campers kent geen grenzen

    Het aantal in Nederland geregistreerde campers groeit. Niet zo vreemd dus dat het aantal bedrijven in de verkoop en het onderhoud van campers de afgelopen vijf jaar flink is toegenomen. In 2017 telde het KVK Handelsregister een kleine 500 camperbedrijven. Anno 2022 zijn dit er ruim 800.
  • -

    Gestegen energieprijs vaak niet doorberekend

    Ruim 4 op de 10 ondernemers geeft aan dat de impact van gestegen brandstofprijzen groot is. Bij gas en elektriciteit is dat circa 3 op de 10. Toch berekenen deze ondernemers de gestegen energiekosten vaak niet door aan hun klanten. Circa de helft van hen doet dat helemaal niet, en nog eens een derde doet het enigszins of deels.
  • -

    PR- en communicatie- bureaus snel toegenomen

    Sinds het begin van de coronapandemie is het aantal public relations (PR) en communicatiebureaus zeer snel toegenomen, blijkt uit cijfers van het Handelsregister van KVK. Op 1 januari 2020 waren er in Nederland 3.934 PR- en communicatiebureaus . Twee jaar later, op 1 januari 2022, zijn dat er al 9.526, een toename van maar liefst 142%.
  • -

    De markt nog steeds van alle markten thuis?

    De laatste 5 jaar zien we een geleidelijke afname van het aantal bedrijven die op de markt staan. In 2017 telde het KVK Handelsregister bijna 19.500 bedrijven in de ambulante handel. Anno 2022 zijn dit er nog maar 17.589. Een afname van 10% in 5 jaar tijd.
  • -

    Veel meer bedrijvigheid in gemeenten langs A2

    In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart publiceert KVK vandaag de cijfers over de bedrijvigheid in alle gemeenten in Nederland. Uit dit rapport ‘Bedrijvigheid in gemeenten 2021’ blijkt o.a. dat gemeenten met het hoogste aandeel vestigingen zich bevinden in de Noordvleugel van de Randstad en centraal in het land, ook wel de A2-as genoemd, naar de gelijknamige snelweg. Ook in de Zuidvleugel van de Randstad en aan de kust, inclusief de Waddeneilanden, is relatief veel bedrijvigheid, hier vooral gerelateerd aan het toerisme. De minste bedrijvigheid bevindt zich in de grensstreken.
  • -

    Bijlesbedrijven hebben hun huiswerk gedaan

    Bijles is booming business. In coronatijd lijkt de vraag naar huiswerkbegeleidingsbedrijven en bijlesinstituten alleen maar te zijn toegenomen. In 2017 telde het Handelsregister bijna 3.400 studiebegeleidingsbedrijven. Anno 2022 zijn dit er ruim 5.400. Een groei van maar liefst 61% in 5 jaar tijd. Volgens Marianne Zuurendonk, voorzitter van de Landelijke Vereniging voor Studiebegeleidingsinstituten (LVSi), heeft dit naast corona-achterstanden ook te maken met de vrijgekomen NPO-gelden bij scholen om bijlesbedrijven in te schakelen.
  • -

    2021: jaar van ondernemers in cryptocurrency

    Bitcoin (BTC), Ether (ETH), Dash (DASH) en Monero (XMR). Dit zijn voorbeelden van cryptovaluta of, in het Engels, cryptocurrency. Het zijn denkbeeldige munten die bestaan uit een unieke reeks van cijfers en getallen. Deze munten vinden hun weg naar steeds meer gebruikers via deals op het internet. KVK signaleert een trend in het aantal inschrijvingen met betrekking tot cryptocurrency.
  • -

    Veel starters in de horeca, veel stoppende webwinkels

    Een toename van starters in de horeca, veel webwinkels die stoppen en extreem weinig faillissementen. Dat zijn de conclusies uit het KVK Trendrapport oktober. Er waren in oktober 20.671 starters, 4% minder dan in oktober 2020. Bij de stoppers is er sprake van een toename van 7% ten opzichte van oktober 2020. Dit blijkt uit het KVK Trendrapport Bedrijfsleven over oktober 2021.
  • -

    Randstad relatief hard getroffen in coronacrisis

    De economie van de Randstad en met name Amsterdam kreeg stevige klappen te verwerken tijdens de coronacrisis, vergeleken met de rest van Nederland. De bedrijvigheid nam af en ook het vertrouwen van ondernemers daalde fors tijdens de pandemie. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde KVK-rapport ‘Mijn regio in coronacijfers’.
  • -

    Nederlandse druiventelers in opmars

    Een Pinot Noir, Riesling of Brut, maar dan van Nederlandse bodem. Bij wijnspeciaalzaken kunnen we steeds vaker kiezen voor Nederlandse wijn. De reden hiervan: het aantal druiventelers in Nederland groeide de afgelopen 5 jaar met 82%. Dit blijkt uit het KVK Handelsregister. De meeste druiventelers vinden we in Gelderland en Limburg. Al ontstaan er in andere delen van het land ook steeds meer wijngaarden. Volgens Dik Beker, woordvoerder van wijnproducentenvereniging VNWP, is de rek er wel uit. “De grote groei is geweest. De nadruk in de wijnbouw zal de komende jaren liggen op duurzaamheid en streekproducten.”
  • -

    Buitenlandse super valt in de smaak

    De geur van kulich (Russisch paasbrood) of bigos (Poolse stoofpot) is niet langer een vage vakantieherinnering of een ver-van-je-bed-show. De eetcultuur uit landen als Rusland, Polen, Turkije en China lijkt definitief overgewaaid te zijn naar Nederland.
  • -

    Is er genoeg dierenopvang deze zomer?

    De helft van de Nederlandse huishoudens heeft 1 of meerdere huisdieren. Wat doen zij met hun huisdieren in de vakantieperiode? Een deel van de dieren vindt tijdelijk onderdak bij een van de ruim 1100 dierenopvangbedrijven in Nederland.
  • -

    Update Binnenstads- barometer: Tijd voor actie

    De coronacrisis heeft effecten op de samenstelling van binnensteden in Nederland. Het winkellandschap in grote en middelgrote binnensteden zal er anders uit komen te zien. Naast het terugdringen van leegstand en stimuleren van ondernemerschap in de binnenstad, staan er andere opgaven op de agenda van de binnenstad zoals het creëren van ruimte voor groen en gezondheid en het realiseren van een aangename woon- en leefomgeving. Om de binnenstad verder te ontwikkelen en crisissituaties te voorkomen, is het van belang om de trends in de binnenstad tijdig te signaleren. Alleen op deze manier kunnen passende acties bepaald worden. De Binnenstadsbarometer publiceert ieder jaar een update en toont aan de hand van de meest actuele data de ontwikkelingen en trends in de binnensteden.
     
  • -

    Blijft Brabant Nederlands bierwalhalla?

    Regionaal of lokaal zelfgebrouwen bier valt in de smaak. Zo goed, dat het aantal bierbrouwerijen in Nederland sinds 2016 met 126% is gestegen. Hoewel het aantal bierbrouwers in Brabant nog het grootst is, is in de Randstad een flinke groei te zien. In Zuid-Holland groeide het aantal brouwers zelfs met bijna 200%. En de groei lijkt er nog niet uit te zijn.  

     

  • -

    Hoveniers zijn niet aan te slepen

    Het aantal hoveniers in Nederland groeit al jaren. De teller staat nu op iets meer dan dertienduizend. Maar wie dit voorjaar graag zijn tuin wil laten doen, komt bedrogen uit. Volgens de Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) is de vraag nog niet eerder zo groot geweest als nu.
  • -

    Veel bedrijven niet bezig met klimaatakkoord

    Ruim 42 procent van het Nederlandse bedrijfsleven geeft aan op dit moment niet bezig te zijn met maatregelen om te voldoen aan de afspraken uit het Klimaatakkoord. Bijna 40 procent van de bedrijven geeft aan dat zij al voorbereidingen hiervoor hebben getroffen of dat zij daar al in sterke mate mee bezig zijn. Dit meldt KVK op basis van extra vragen uit de Conjunctuurenquête Nederland aan ondernemers over het Klimaatakkoord. De gegevens voor dit onderzoek zijn begin januari 2021 verzameld.
  • -

    Wie laat de hond uit?

    Tijdens de coronacrisis is de vraag naar huisdieren, waaronder honden, fors toegenomen. Maar wat als we straks weer naar het werk mogen: wie laat dan de hond uit? Inschrijvingen in het KVK Handelsregister laten zien dat we ons daar geen zorgen over hoeven te maken. De afgelopen 5 jaar is het aantal hondenuitlaatservices met bijna 52% gestegen.
  • -

    Door corona getroffen bedrijfstakken somber

    Het ondernemersvertrouwen is in het eerste kwartaal van 2021 iets afgenomen en nog steeds negatief. Het vertrouwen van direct door de lockdownmaatregelen getroffen bedrijfstakken is afgenomen, terwijl het in andere bedrijfstakken juist toenam. In de horeca en cultuur, sport en recreatie zegt een meerderheid van de ondernemers 2020 met verlies af te sluiten. In die bedrijfstakken en in de overige dienstverlening, maken ondernemers zich bovendien meer zorgen over de continuïteit van hun bedrijf. Dit melden het CBS, KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW op basis van de Conjunctuurenquête Nederland. De gegevens voor dit onderzoek zijn begin januari 2021 verzameld.
  • -

    Trendbreuk in december: minder stoppers

    Het aantal stoppende bedrijven is in december met 11% afgenomen ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Dit blijkt uit de vierde editie van de maandelijkse KVK Trendrapportage Bedrijfsleven.
  • -

    Yoga-ondernemer in opmars

    Door corona werken veel mensen al maanden thuis. Werk en privé lopen door elkaar en dat kan stress opleveren. Yoga zorgt dan voor mentale ontspanning. En dat hier behoefte aan is, blijkt uit het KVK Handelsregister. Het aantal yoga-ondernemers is in vrijwel heel Nederland de afgelopen 5 jaar gegroeid. In totaal met maar liefst 110%.
  • -

    Ondernemers verwachten minder te investeren

    Ondernemers verwachten in 2021 voor het eerst sinds 2013 minder te investeren dan in het lopende jaar, maar een meerderheid voorziet een toename in de omzet en de personeelssterkte. Dit optimisme is echter minder dan in voorgaande jaren. Voor de verwachtingen voor het vierde kwartaal overheerst het pessimisme.
  • -

    Steeds meer tweedehands kledingwinkels

    Steeds vaker kopen en verkopen we gebruikte of tweedehands kleding. Op die manier geven we onze kleding die nog goed is een tweede leven. Dat is positief vanuit het oogpunt van duurzaamheid. Cijfers uit het KVK Handelsregister bevestigen deze trend. Het aantal winkels in tweedehands kleding steeg afgelopen jaar met 7%.
  • -

    Corona remt groei bedrijvigheid stedelijke regio’s

    De coronacrisis zet in Nederland een rem op de groei van de bedrijvigheid. De groei, het verschil tussen gestarte en gestopte bedrijven is met 40% afgenomen. In alle regio's in Nederland is nog steeds sprake van groei van het aantal bedrijfsvestigingen (er zijn meer starters dan stoppers), maar deze groei is in het tweede kwartaal flink afgenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
  • -

    70% ondernemers verwacht coronacrisis te overleven

    Circa 7 op de 10 ondernemers verwacht dat het bedrijf de coronacrisis (waarschijnlijk of zeker) zal overleven. 2 op de 10 kan het nog niet inschatten en 1 op de 10 verwacht de coronacrisis waarschijnlijk niet te overleven. Dit zijn enkele van de resultaten van de vierde KVK-Flitspeiling onder ruim 1800 ondernemers in de periode van 14 tot en met 24 mei 2020. Voor de sectoren cultuur, sport en recreatie, detailhandel, horeca en persoonlijke dienstverlening ligt dit aandeel iets lager, namelijk 6 op de 10.
  • -

    Ondernemers minder pessimistisch

    Het ondernemersvertrouwen is aan het begin van het derde kwartaal van 2020 sterk toegenomen tot -19,3, tegen -37,2 in het vorige kwartaal. In de detailhandel zijn ondernemers overwegend positief gestemd, terwijl horecaondernemers nog altijd erg pessimistisch zijn over hun situatie.
  • -

    Data Dinsdag: IJs(salons) in trek

    Nederlanders eten graag ambachtelijk bereid ijs. Met zomerse temperaturen in aantocht en met inachtneming van de richtlijnen RIVM, kunnen de ruim 1.000 ijssalons hun klanten voorzien in die behoefte. En dat op steeds meer plekken, want cijfers uit het KVK Handelsregister laten een groei aan ijssalons van bijna 30% zien.
  • -

    19% meer stoppers in eerste vijf maanden 2020

    In de periode januari-mei 2020 zijn in Nederland 9% minder bedrijven gestart dan in de vergelijkbare periode in 2019. Het aantal ondernemingen dat in de periode januari-mei 2020 stopte, nam juist toe met 19% (*) in vergelijking met de eerste vijf maanden van 2019.
  • -

    Helft bedrijven vreest voortbestaan

    Bijna de helft van de ondernemers in het Nederlandse niet-financiële bedrijfsleven verwacht dat het voortbestaan van hun bedrijf in gevaar komt als de coronacrisis langer dan een halfjaar aanhoudt. Mocht de coronacrisis langer dan 12 maanden duren dan verwacht 60 procent dat het doek voor hun bedrijf valt.
  • -

    Veel vragen aan KVK Coronaloket

    Op donderdag 12 maart is KVK op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat gestart met het Coronaloket. Vanaf de start zijn er in totaal 41.412 vragen door het Adviesteam via de telefoon beantwoord en 2.507.842 sessies geweest op www.kvk.nl/coronaloket.
  • -

    Aantal starters stabiliseert in eerste kwartaal

    Het aantal starters is in het eerste kwartaal ligt vrijwel gelijk aan dat in het eerste kwartaal van 2019. Dit blijkt uit de KVK Bedrijvendynamiek.
  • -

    Aantrekkelijk winkelgebied met placemaking

    Toenemende winkelleegstand. Al jaren een actueel thema als het gaat over het reilen en zeilen van winkelcentra. Ondernemers en gemeenten zoeken naar mogelijkheden om hun winkelgebied (opnieuw) aantrekkelijk te maken. Placemaking is zo’n methode, en is in Nederland aan een opmars bezig
  • -

    Grens 2 miljoen ondernemingen gepasseerd

    Op 1 januari 2020 zijn er 2.000.404 ondernemingen in Nederland. Nooit eerder waren er zoveel bedrijven. Het aantal bedrijven nam vorig jaar met bijna 100.000 toe, een groei van 5%. Dit staat in Data over de bedrijvendynamiek, jaaroverzicht 2019, dat KVK vandaag publiceert.
  • -

    Hoe vind je elkaar in een fusiegemeente?

    Je bent ondernemer en jouw gemeente gaat fuseren met de buren. Een gezamenlijke economische visie is in de maak. Hoe versterk je samen het vestigingsklimaat? Hoe speel je optimaal in op de trends van de toekomst en pak je kansen met beide ondernemershanden aan? Ondernemers uit Beemster en Purmerend weten hier sinds kort alles van.
  • -

    Groot verschil in regionale bedrijvigheid

    Op 1 januari 2019 telde ons land ruim 1,9 miljoen bedrijven (hoofdvestigingen). Dit komt neer op 110 bedrijven per 1.000 inwoners. In 2015 waren dit er 96. Dit betekent een toename van 15%. Vooral de sectoren zakelijke dienstverlening, bouwnijverheid en detailhandel zorgen voor deze sterke groei. Tussen regio's zien we duidelijke verschillen.
  • -

    Steeds minder campings in Nederland

    Het is vakantie. Voor KVK reden om antwoord te zoeken op de vraag hoe bedrijvigheid die samenhangt met het vakantievieren in Nederland zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.
  • -

    Ondernemersvertrouwen minder hoog

    Het ondernemersvertrouwen komt aan het begin van 2019 uit op 10,6; bijna drie punten lager dan een kwartaal eerder. Desondanks ligt het vertrouwen nog ruimschoots boven het langjarig gemiddelde.